събота, 25 април 2015 г.

ЛЕСЕН НАЧИН ЗА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЕ


5
Пред вас е много полезна и проста техника за вземане на решения – квадратът на Декарт. Същността ѝ се състои в това, че трябва да разгледате възникналата ситуация или проблем, като отговорите само на четири въпроса.
Отговорете честно:
  • Какво ще се случи, ако това стане? (Какво ще получа аз, какви са плюсовете за мен.)
  • Какво ще се случи, ако това не стане? (Всичко ще остане такова, каквото е било, какви са плюсовете от това, че не получавам желаното.)
  • Какво няма да се случи, ако това стане? (Минусите при получаване на желаното.)
  • Какво няма да се случи, ако това не стане? (Минусите от това, че не получавам желаното.)
Бъдете по-внимателни с отговора на последния въпрос, защото мозъкът ви ще поиска да прогнозира двойното отрицание. И отговорът може да прилича на този на първия въпрос. Не го допускайте.
Защо работи тази техника? Работата е там, че в ситуации, които изискват решения, ние често зацикляме върху една позиция: какво ще се случи, ако това стане? С помощта на квадрата на Декарт разглеждаме една и съща ситуация от четири различни страни. Това ни помага да направим претеглен и осъзнат избор.

Пример:
1. Какво ще се случи, ако си взема куче? Най-сетне ще се сбъдне мечтата ми от детството за лабрадор. Ще го дресирам да прави различни трикове, ще се хваля с него пред приятелите, през лятото ще го водя на вилата и заедно ще ходим за гъби и на риболов.
2. Какво ще се случи, ако не си взема куче? Ако не си взема куче, няма да ми се наложи по никакъв начин да си променям житейските навици.
3. Какво няма да се случи, ако си взема куче? Със сигурност ще се простя с любимото си въргаляне из леглото сутрин, защото ще трябва да разхождам лабрадора. Няма да мога да наема квартира, ако хазяите не понасят домашни любимци. Няма да мога да се предвижвам с лекота от едно място на друго, а също и да пътувам в продължителни командировки или почивки.
4. Какво няма да се случи, ако не си взема куче? Няма да имам най-добър приятел, който да ме чака вкъщи и да ми се радва безумно, с когото да излезем да се разходим веднага. Детската ми мечта няма да се сбъдне.

Няма коментари:

Публикуване на коментар